Het treinleven in 6 dagen

Reisperiode: mei 2019
Jouw Transsiberië reiziger: Brenda en Steven
Vakantiebestemming: Rusland, Mongolië en China (Transmongolië Express)
Bouwstenen: Sint Petersburg, Moskou, Yekaterinburg, Olkhon Island, Mongolië op maat & Beijing 
Reisduur: 34 dagen


Your Planet reizigers Brenda en Steven reisden in 2019 met de Transmongolië Express. In dit reisverslag lees je hoe zij het reizen met de trein ervaarden.

De trein van Sint Petersburg naar Moskou

Aangekomen op het station om van Sint Petersburg naar Moskou te gaan waren we wat vroeg, dus zijn we neergestreken bij een koffietentje en hebben daar wat zitten drinken. Na wat stress momentjes of we wel op het goede perron stonden kwam de trein uiteindelijk binnen rollen. We hadden wagon zeven, bed 1 en 2 (belangrijke mensen eerst zeg maar). Helaas niet wagon 1, maar toch.

Rossiya trein van Sint Peterbsurg naar Moskou

In de trein

We hadden voor deze reis een 1e klas premium trein en moet zeggen dat alles keurig geregeld was. Allerlei zaken waren al aanwezig in de coupe zoals fruit, chocolade, broodjes, water en zelfs een survival pakket met slippers, tandenborstel, pasta, zeep, en ja zelfs een schoenlepel, alleen deze kon ik niet plaatsen in combinatie met de slippers. Ook de communicatie met de provodnik liep goed. Hij sprak redelijk Engels en indien we er niet uitkwamen had hij een soort Say Hi (vertaal app) en was de brug snel geslagen.

Aangezien we laat instapten en we de volgende ochtend om zeven uur het ontbijt zouden krijgen hebben we snel de slaapplekken in gereedheid gebracht. Ook dit viel mee; alle spullen waren super schoon en fris, dus hebben we de aangeschafte lakenzak maar gelaten voor wat het was. Het duurde niet lang of ik lag net zo te ronken als de dieselwagon welke de trein van A naar B brengt.

In de trein van Sint Peterbsurg naar Moskou

Ontbijt in de Rossiya trein

Half zeven ging de wekker en had ik een redelijke nacht achter de rug. Stipt zeven uur stond de provodnika op de deur te bonzen met het ontbijt. Kijk daar hou ik van; een vrouw van de tijd, maar misschien zou een glimlach daar niet bij misstaan. Maar goed, ontbijt was een bordje kaas met wat aan de droge kant broodjes welk de avond ervoor al in de coupe stonden (gelukkig wel geseald) maar ik begreep gelijk waarom we extra water kregen van de provodnik. Verder een onbestendig papje (ik heb gepast), een yoghurt en wel een heerlijk bakje koffie.

De trein van Moskou naar Yekaterinburg

Het verschil tussen de eerste (trein 001 van Sint Petersburg naar Moskou) en deze trein (trein 70) is goed te merken. De overgang is wel erg groot tussen de beide treinen; van tweepersoonscabine met airco, wc, wifi en noem maar op naar een coupe met niet sluitende ramen en kapotte verduisteringsgordijnen. Gelukkig hebben we een cabine voor vier met z’n tweeën.

Trein naar Yekaterinburg

De driedaagse reis naar Irkutsk

In de derde trein gingen we lunchen in de restauratiewagon. Toen hebben we weer de kwaliteit van het eten beoordeeld en nu kwam het geheel op een krappe voldoende dus dan ook maar de echte smaaktest. We beginnen voorzichtig met een soepje genaamd Borsjtsj en een soljanka.

Soepje Borsjtsj in de trein

Veranderend landschap

Tijdens deze driedaagse reis naar Irkutsk zien we het landschap nu in Siberië langzaam aan het veranderen van zware bebossing naar bossages met grote steppen/toendra achtige oppervlakten. Zal komende dagen waarschijnlijk steeds verder omslaan naar een totale open vlakte. We zitten inmiddels op kilometer 2874 van de totaal 7865 kilometer aan spoorlijn.

Landschap onderweg in de trein naar Irkutsk

Na 4100 kilometer verder: het weer is goed en het landschap verandert nu steeds sneller. Als ik naar de huisjes kijk hier leven ze allemaal van het land. Iedereen heeft een moestuin waarin ze zaken kweken en vlees zal ook geen probleem zijn, want er zal genoeg wild zijn in de omgeving.

De rest van de middag lekker gelezen en filmpje gekeken. De temperatuur loopt wel wat op in de coupe ondanks het geopende raampje want het is echt een super dag buiten. Het is een lekkere temperatuur en de zon schijnt direct onze hut in, maar het is wel goed te doen.

Terugkijken op de treinreis door Rusland

De laatste nacht op de trein kwamen we om 6:20 aan in Irkutsk en stond onze transfer naar Olkhon eiland als het goed is te wachten. Drie dagen geen drukte maar heerlijk genieten van de rust en natuur. Mooie wandelingen maken langs het Baikalmeer. We kijken er al weer naar uit. Afgelopen dagen waren leuk om mee te maken. Hoe het leven is aan boord van de trein voor meerdere dagen. We hebben inmiddels een lekker ritme te pakken en zijn laid back.

Wekker zetten hoeft niet op de trein zijn we vanmorgen achter gekomen want om 5:15 stond de eerste pitbull al aan onze deur. Terwijl wij dachten 5:30 mooie tijd om op te staan als we er 6:22 uitmoeten.

De trein richting Mongolië

Onze chauffeur van Irkutsk heeft ons naar de trein gebracht en wel tot in onze coupe. Dus echt een schat van een kerel. We hebben weer een 1e klas hut dus alles weer top geregeld, bedjes al opgemaakt keurig schoon en zelfs het toilet was een verademing.

In Ulan Ude zijn we van een elektrisch aangedreven locomotief naar een diesel gegaan. Volgende stop is bij km 8595 net voor de grens overgang welke op km 5900 ligt. Minimale stop zal 3 uur en 25 minuten zijn.

5771 tot 5791 kilometer vanaf ons vertrekpunt reden we langs Goose Lake, een meer met daaraan de meest belangrijkste boeddhisten gevangenis gedurende de Sovjet periode. Welke heden ten dagen weer in gebruik is. Het meer heeft niet de omvang van het Baikalmeer maar is toch ook wel indrukwekkend.

Lees meer verhalen