Met drie kinderen op reis | Jouw Transsiberië Reis | Your Planet

Reisperiode: 17 juli t/m 12 augustus 2019
Jouw Transsiberië reizigers: de familie Jaspers (ouders en 3 kinderen)
Vakantiebestemming: Rusland, Mongolië & China (Transmongolië Express)
Bouwstenen:  Moskou, Yekaterinburg, Krasnoyarsk, Irkutsk/Listvyanka,  9 dagen Mongolië op maat & Beijing
Reisduur: 28 dagen

Wellicht niet de meest voor de hand liggende vakantiebestemmingen voor een gezin met drie kinderen tussen de 7 en 12 jaar; reizend door Rusland, Mongolië en China met de Transmongolië Express. Maar ó zo avontuurlijk en bijzonder. De kinderen van de familie Jaspers hebben hier heel wat unieke culturen van dichtbij mogen meemaken, andere manieren van leven kunnen ervaren, het ‘’kamperen’’ in een trein kunnen beleven. Herinneringen die je heel je leven bij je zal houden. Lees het verslag van deze enthousiaste, reislustige familie hieronder.

Reisplan voor de Transmongolië Express

In één woord: onvergetelijk. Dat is hoe wij met zijn allen terugkijken op de 28-daagse reis met de Transmongolië Express. We zijn gestart in Moskou en met de trein via Yekaterinburg, Krasnoyarsk, Irkutsk/Listvyanka naar Mongolië gaan. Daar hebben we een 9-daagse rondreis gemaakt en toen zijn we met de trein naar Beijing gegaan.

Fijn contact vooraf aan de reis met Your Planet

Vanaf het begin een heel fijn contact gehad met Lisette van Your Planet. Er werd goed geluisterd naar onze wensen maar ook advies en tips gegeven over de mogelijkheden. Heel attent het reisdagboekje vooraf de reis en het kaartje bij thuiskomst.

Moskou: Google Translate & hop-on-hop-off bus

Aangekomen in Moskou gingen we op zoek naar ons lokale contactpersoon Tatiana die bij ons appartement zou staan. Het was al bekend dat ze alleen Russisch sprak. Via een poort kwamen we op een achterplaats bij een oud gebouw. In het Russisch uitleg gekregen over alles en maar blijven glimlachen. Uiteindelijk met de Translate een beter gesprek gevoerd.

De eerste dag met metro 5 de stad in gegaan. Een wandeling gemaakt langs Cathedral of Christ the Savior, Alexandrovsky Garden, het Kremlin, Rode plein en St. Basil’s Cathedral. De volgende ochtend ontbijt gehaald bij de straattentjes; iets met deeg en vulling. Verder echt de toerist uitgehangen met de hop-on-hop-off bus. – de kinderen hadden geen zin in weer een dagje rondlopen. Heel Moskou vanuit de bus kunnen bewonderen.

Voetballen op een pleintje in Moskou

Eerste nachttreinreis van ons Transmongolië Express avontuur

De volgende dag rennend door de regen naar Yaroslav station voor onze eerste rit per nachttrein. Tassen door de scan en langs beveiliging. Overal is zichtbaar beveiliging; op straat, in de winkels en op de stations. Na binnengelaten te worden door onze provodnitsa zijn we om 13.11 uur vertrokken. Onze coupé is net stof gezogen door onze provodnitsa; goed voor elkaar hier in de trein. Met hulp van een medepassagier bleek dat we avondeten kregen. Een hevig zwetende kok kwam ons eten brengen en daarna nog zelfgebakken broodjes (met een vulling van aardappel, kool… en zweetdruppels?).

Tussendoor bij een stop op een station een paar keer naar buiten geweest. IJsjes en ander eten kunnen kopen en een beetje Russische gesprekken proberen te voeren. Als we in Yekaterinburg aankomen vanavond hebben we 1813 km gereden. We vermaken ons met lezen, muziek luisteren, spelletjes, slapen en naar buiten kijken.

Eten in je compartement tijdens de Transsiberie Express

Hoogtepunten Yekaterinburg

Yekaterinburg; mooie stad, grote gebouwen, oude trams, hoog uitzichtpunt vanuit een hotel met een saai museum over Vladimir Visotsky. Red-line stadswandeling gedaan (een rode lijn op de grond die langs alle hoogtepunten van de stad gaat). In de kerk geweest waar tsaren-familie de Romanovs zijn vermoord. Dames moeten in de kerk hoofddoek om en Huub een rok; helaas mochten we geen selfie maken.

Russisch eten gekocht op de markt en gegeten in restaurantjes. Nog een mooie 2e dag in Yekaterinaburg gehad. We wilden naar military museum maar die bleek dicht. Het was maandag en alle musea bleken dicht. Toen lekker rondgehangen in het park en een tochtje met een speedboot gemaakt; vonden de kinderen ook erg leuk.

Plafond fresco's tijdens kerkbezoek in Yekatarinaburg, Rusland

Treinleven tussen Yekaterinburg & Krasnoyarsk tijdens de Transmongolië Express

Deze rit duurde twee nachten. Voordat we de trein weer in mochten een Russische maaltijd gegeten en toen wachten op de trein van 21.49 uur naar Krasnoyarsk. Nog even inkopen gedaan voor in de trein; we lopen tegenwoordig met een tas voedsel in onze hand door de stad. 2 nachten in de trein gebleven en vanmorgen rond 10.00 uur aangekomen. Dat was ruim 30 uur in de trein!

Met de Provodniks proberen we met handen en voeten elkaar te begrijpen en we komen er altijd wel uit. Nu wat meer Engelssprekende mensen (en Nederlandse) in de trein.

Wat te verwachten van Krasnoyarsk

Landschap veranderde naar iets meer glooiende heuvels. Maar nog steeds heel veel gras en bomen. Langs de spoorlijn af en toe een dorpje. Op de stations winkeltjes en mensen die allerlei eten verkopen. Krasnoyarsk is een industriestad dus we waren erg benieuwd wat we aan zouden treffen. Leuk centrum aan het water; heerlijke pizza en vanmiddag door een park lekker kunnen fietsen. Krasnoyarsk is echt leuker dan gedacht. Zeker een tip om in je Transmongolië Express avontuur op te nemen. Morgen willen we naar Stolby National Park en daarna vertrekken we naar Irkutsk.

Marmotjes voeren in het park in Krasnoyarsk

Skilift naar Stolby National Park – Krasnoyarsk

Eergisteren met de skilift omhoog en een mooie wandeling gemaakt in Stolby National Park. Op de terugweg in de bus van de kaartjesverkoopster geld gekregen als souvenirs. In de trein gisteren een hele groep Nederlanders tegengekomen…wel weer leuk om Nederlands te kunnen praten maar ook weer fijn om met zijn vijven verder te gaan. Hobbelige slaapnacht gehad maar weer mooie uitzichten gezien.

Playa del Baikal of toch niet…

We kwamen rond 7.00 uur aan in Irkutsk. We hebben ondertussen 5184 km per trein afgelegd. Playa del Baikal… toch iets anders dan we van te voren hadden bedacht. Niks geen warmte records en tropisch weer zoals in Nederland. Hele dag druilerig en regen vandaag en weinig kunnen zien van het Baikalmeer.

Regen tijdens het bezoek aan het Baikalmeer, Rusland

We zijn bij aankomst opgehaald door Pavil die een paar woordjes Engels spreekt. Hij bracht ons naar Listvyanka aan het Baikalmeer. Na een heerlijke ontbijt zwembroek ingepakt en naar het meer gegaan. Huub en de kinderen zijn het Bailkalmeer in gegaan…bikkels; ik mocht de foto’s maken. Daarna een visje gehaald bij de vismarkt. Morgen naar Irkutsk en dinsdag komen we aan in Mongolië: zin in!

Plonzen in het Baikalmeer, Rusland

Homestay in Irkutsk

Afscheid genomen van Baikal Chalet; we moeten in de winter nog maar eens keer terugkomen. Helaas een regenachtige dag in Irkutsk. Een kletsnatte wandeling gemaakt, gegeten in een vliegtuig restaurant en helaas niet veel kunnen zien van de stad. Maar een mooie stad en vriendelijke mensen die in gesprek proberen te gaan. We zitten in huis bij de 82e jarige Tamara! Lieve vrouw die vroeger Duitse lerares is geweest. Ze wordt geholpen door buurvrouw Nadia, wij mogen niets doen, we worden volgestopt met eten… en nog meer eten, kijken samen Russische tv en praten over haar familie.

De kinderen lekker aan het relaxen tijdens een bezoek aan de homestay in Irkoetsk, Rusland

Alles wat wij geweldig vonden in 9 dagen Mongolië tijdens de Transmongolië Express

De kinderen willen nu alweer graag terug naar Mongolië. We luisteren regelmatig nog naar een Mongools nummer thuis die we daar op de radio hoorden: Boldbataar – Aaviin tenger. Ook te vinden via Youtube. Was al een ouder nummer begreep ik en gids en chauffeur konden het meezingen.

De Mongoolse bevolking

• We hebben genoten van de lieve gids en chauffeur…
  • Slapen en op visite gaan bij de families…
  • De vriendelijke mensen…
  • Het samenspelen met de Mongoolse blije kinderen en hun optredens…
  • De onverstaanbare taal, het spelen met de Mongoolse kinderen…
  • Het vieren een verjaardag met door de gids georganiseerde taart en cadeautje…
  • Het horen over het boeddhisme en alle andere verhalen over Mongolië…

De Mongoolse flora en fauna

• Geweldig waren de nachtelijke dieren bij ons bed wanneer we gingen slapen…
  • De eindeloze Gobiwoestijn en de uitgestrekte vlaktes…
  • De dieren die hier overal (op de weg, in de woestijn, in de lucht, in de ger, op de eindeloze vlaktes) zijn…
  • Kamelen, schapen, haviken, paarden, geiten, gazellen, koeien, eekhoorns, muizen en adelaars en nog veel meer…
  • De mooie heuvels en bergen en de groene weilanden…
  • De modder en stenen bergen met verschillende kleuren zoals de White stupa en de Flaming Cliffs…
  • Het paard- en kameel rijden (…voor de kinderen in ieder geval)…
  • Het beklimmen van de zandduinen…
  • Het zien van de Melkweg…

De Mongoolse manier van leven ervaren

• Het off-road rijden zonder gps en het veelal off-line zijn…
  • Het drinken van kamelen en paardenmelk…
  • Het spelen van spelletjes met de enkelbotjes van schapen en geiten…
  • De wc bezoeken met een gat of in de natuur…
  • Het eten van vlees / rijst / noodles / groenten / dumplings / gefrituurde pannenkoeken…
  • Het beheersen van de hurkzit,
  • Mongoolse muziek…
  • ‘s Avonds voelen van de warme woestijnwind…

Bayerlalaa Mongalia!

Rotsformaties in Mongolie

Kameelrijden met het gezin in Mongolië.

Spelen met de Mongoolse kinderen in Mongolie

Zandduinen in Mongolië.

Spelen en lezen met de Mongoolse kinderen in Mongolie

Paardrijden in Mongolië.

Verwondering & verbazing in Beijing

Beijing, een stad met 27 miljoen inwoners en laatste stop van onze reis. Indrukwekkend hoeveel mensen er rondlopen en toch vielen onze drie kinderen het meeste op… wat een foto’s zijn er van ze gemaakt. Vaak stiekem maar het werd ook gevraagd. Verbazingwekkend. Het was wel even leuk om je beroemd te voelen.

Naast onze eigen toeristische attractie hebben we ook de highlights van Beijing gezien: de Verboden Stad, plein van de Hemelse Vrede, de Grote Muur, Ming Tombes en gesmuld van Peking Duck: indrukwekkend!

Het was warm (hoge luchtvochtigheid) maar gelukkig bewolkt, veel mensen/gebouwen/ vervoersmiddelen en verschillende geuren; kortom een andere wereld waar we ons rustig in lieten onderdompelen.

Lekker zwemmen in Beijing

In ons hotel was een heerlijk zwembad waar we na zo’n dag nog even konden plonsen. Vriendelijke mensen die weinig Engels spreken. Verwondering over hoe de dingen gaan zoals ze gaan (bezoek aan een jademuseum dat een winkel blijkt te zijn en als je iets koopt je gids commissie krijgt, een gids die uitlegt wat gebruikelijk is om fooi te geven aan een gids, een uur wachten op een sandwich terwijl de rest klaar is met eten van rijst en noodles, de gestructureerdheid en beveiligingschecks).

Na ruim 7600 km treinreis en deze onvergetelijke reis nemen we mooie herinneringen mee terug naar huis! Dank je wel Your Planet.