De Transmongolië Express en het Naadam festival

Reisperiode: 18 juni t/m 18 juli 2019
Jouw Transsiberië reizigers: Jan & Tineke
Vakantiebestemming: Rusland, Mongolië & China (Transmongolië Express met Naadam festival)
Bouwstenen: Sint Petersburg, Moskou, Yekaterinburg, Baikalmeer, Gobi woestijn & Naadam festival, Ulan Bator, Datong en Beijing
Reisduur: 31 dagen

Sint Petersburg: onze start van de reis met de Transmongolië Express

Het is 1 uur later in St. Petersburg. Aan het einde van de middag arriveren we bij ons hotel gelegen in de gezellige, levendige Rubinstein street. Je ziet er veel jong publiek. Tegenover het hotel is club/restaurant “Bekitzer”. Een Israëlisch tentje waar heel trendy St. Petersburg op af komt.

Verrassende alternatieve locaties in Sint Petersburg

De volgende dag met gids Anastasia 4 uur op pad geweest. Zij heeft ons in twee dagen de stad en de Hermitage laten zien en goede tips gegeven voor verrassende alternatieve locaties. Die heb je veel in St Petersburg. Leuke eettentjes, expositieruimtes en sfeervolle plekken om een drankje te drinken. Gestruind door de Nevski Prospekt, de belangrijkste (en duurste) winkelstraat van Sint-Petersburg met haar indrukwekkende gebouwen. Deze straat van 4 kilometer is het antwoord van Tsaar Peter de Grote op de Champs-Elysees in Parijs.

We zijn naar de Peter en Paul kathedraal geweest, waar de graftombe van o.a. Peter de Grote en Catharina zijn en andere leden van de tsaar familie en niet te vergeten de laatste Tsaar familie de Romanov’s.

50 katten ‘in dienst’ bij het Hermitage

De tweede dag een bezoek gebracht aan het Hermitage die 50 katten ‘in dienst’ heeft die in de kelders van de Hermitage op muizen en ratten jagen. Ze worden regelmatig vervangen om met pensioen te gaan.

De Hermitage bezit met 20 exemplaren één van de grootste Rembrandt collecties ter wereld. We hebben werk van hem gezien die wij nog nooit eerder hebben gezien. Veel werk gezien van Peter Paul Rubens, Jan Steen en Vlaamse leerlingen en natuurlijk werk van Leonardo Da Vinci, Caravaggio, El Greco en noem maar op.

Avondfietstocht “Witte Nachten”

Het zijn de “Witte Nachten”. De zon gaat dan een aantal dagen in het jaar bijna niet onder en er zijn veel festiviteiten in de stad.

De start van onze fietstocht is om 22:30 uur, het is nog licht maar voor de witte nachten vrij donker. Fantastisch om mee te maken. De gids bracht ons op plekken die wij anders niet hadden gezien. De tour verloopt lekker vlot. Korte uitleg en hop weer verder. De gids weet veel over de Russische kunst en cultuur. Langs de rivier staan auto’s met deuren open zodat je de muziek hoort en de mensen ernaast staan te dansen.

Eten in een Russische bibliotheek

Op de laatste dag in Sint Petersburg bezoeken we de beroemde kerk van de Verlosser op het bloed. Een Russisch-orthodoxe kerk, gelegen aan het Gribojedokanaal. De kerk staat ook bekend als de Heiland op het (verspilde) bloed. De kerk is gebouwd op de plaats waar de aanslag plaats vond op tsaar Alexander II.

In de avond dineren we in het restaurant “Complex Symposium”. Iets duurder maar een erg leuke locatie en goed eten. Alsof je in een Russische Bibliotheek eet.

Sint Petersburg bij zonsondergang

Pracht en praal in Moskou

Na aankomst in Moskou gaan we meteen om 09:00 uur op pad met een gids. Ons hotel is in de buurt van de Arbatstraat die naar het Kremlin leidt. Bezoek aan het Kremlin en de Oespenski kathedraal. De kerk is gelegen aan de noordzijde van het Rode plein, aan de Nikolskaja oelitsa. In deze kathedraal werden de tsaars gekroond.

De metro van Moskou is gewoon een groot museum en een aparte stad onder de stad Moskou! Stalin wilde paleizen voor de Russische burger.
Metrostelsel in Moskou; een ondergronds museum

Een zonsondergang over Moskou tijdens een diner in The White Rabbit

We hadden in Nederland al een plekje gereserveerd bij het restaurant “The White Rabbit”. We realiseren bij aankomst dat dit restaurant een Michelin ster heeft. Kost iets meer maar wat een smaaksensatie en een geweldig uitzicht over Moskou! Prachtige zonsondergang over Moskou tijdens het diner. De dessertwijn is voortreffelijk, naam vergeten, we voelde de wijn.

Nog even na het diner een pot thee besteld voordat we met de metro naar het rode plein gaan om deze te bewonderen in de avond met zijn lichtjes. Twee dagen Moskou, het was kort maar we hebben geprobeerd het mogelijke eruit gehaald.

Rode Plein in Moskou in de avond

Onze Russische Provodnika op de treinVodka drinken op de trein naar Yekaterinburg

De trein vertrekt om 13:11 uur naar Yekaterinenburg. Onze Provodnika is het type Russische vrouw ; streng maar veel humor. Drinken in coupé mag niet maar als je de deur dicht deed dan was dat geen probleem. We hebben vodka gedronken met groepje Australiërs, Zuid-Afrikanen en Duitsers die gingen hiken bij het Baikalmeer.

Terug naar de tijd van de Romanov’s

Met een gids gaan we terug in de tijd naar het donkere verleden van de Romanov’s. We bezoeken het Ganinan Yama, klooster buiten de stad dat is opgedragen aan de Romanov’s. De plek waar de bolsjewieken de lichamen van de Romanov’s verborgen hielden na hun dood. Indrukwekkend om op deze plek aanwezig te zijn.

We bezoeken ook de Obelisk die de grens tussen Europa en Azië aangeeft. Volgens Russische traditie hebben we een glaasje bubbels aan elke zijde van de wereld gedronken.

Daarna hebben we “Church upon the Blood” bezocht, een herdenkingskerk die gebouwd is op de plek waar de Romanov’s (de laatste tsaar en zijn gezin) zijn geëxecuteerd. In de kerk is een altaar gebouwd op de plek van de kelder waar de familie en hun vier bedienden zijn vermoord. Yekaterinenburg was een stad met veel communistische aanhangers en dat zie je echt terug in de gebouwen en standbeelden. Een stad die je niet mag missen tijdens je reis door Rusland.

Het grootste en diepste meer van de wereld; het Baikalmeer

We zijn in het plaatsje Listvyanka gearriveerd aan het Baikalmeer in het zuiden van Siberië, ooit hoorde het Baikalmeer tot Mongolië. Baikal betekent in het Mongools “Natuur”. Het is het grootste en diepste meer ter wereld ongeveer zo groot als België. Sinds 1996 staat het meer op de Werelderfgoedlijst van UNESCO.

Karl Marx en Lenin straat in Irkutsk

In Irkutsk was het eigenlijk te heet om buiten te lopen maar we hebben wel de 2 belangrijkste straten doorgelopen: de Karl Marx en Lenin straat. We gaan die avond op tijd naar bed, we moeten de volgende ochtend om 5 uur op. Onze trein richting Mongolië vertrekt om 8:15 uur, we zijn dan 7 dagen offline omdat wij dan in de Gobiwoestijn reizen en in Gerkampen slapen en daar is op sommige plekken geen WiFi.

Reizen in de Gobi Woestijn in Mongolië met Boogii en Muugii

Onze chauffeur heet Ganbold en onze gids Munuhtulgs, hun bijnamen Boogii en Muugii. Aardige gasten. We hadden meteen een goede klik met Muugii bij aankomst In Ulan Bator. Wat snacks gekocht, geld gewisseld, in de jeep gestapt en op pad.

We rijden in zo’n vijf uur naar Baga Gazriin Chuluu gereden (ook wel de plek van kleine steentjes genoemd). We zouden overnachten in een comfort gerkamp maar dat is niet helemaal goed doorgekomen bij de reisorganisatie in Mongolië en daarom overnachten we onze eerste nacht bij een nomadenfamilie.

Nomadenverblijf in Mongolie

Watjes in de oren tegen de insecten

Na 2 dagen geen airco in de trein was een douche toch wel erg lekker geweest. Nu met een bakje water ons gewassen, het toilet een gat in de grond een paar honderd meter verder en watjes in je oren om te voorkomen dat spinnen en insecten erin kruipen. De gids zorgde dat de volgende dag een comfortabelere plek met douche zou worden geregeld. Een voordeel aan een verblijf bij een nomadenfamilie is dat we wel mooie portretten hebben kunnen schieten van de familie.

Ontmoetingen met Mongoolse gezinnen

Prachtige wolkenpartijen in het Mongools landschap

De volgende dagen bezoeken we de prachtige klif van Tsagaan Suvraga. De kleuren en vooral de lucht in de Gobi woestijn verveelt niet. Prachtige wolkenpartijen. Rijden we naar de valleien Yolyn Am en Muhar Shivertiin; hier maken we een fijne lange wandeling in de vallei. Lekker voor de benen.

Op zoek naar de tijd…

We zitten soms lang in de jeep, wat we op zich niet vervelend vinden. Het landschap is namelijk prachtig. Er is geen mogelijkheid om te bellen en geen internet dus soms waren we echt een tijd aan het zoeken. Ik maakte dan grapjes met de gids dat we de weg kwijt waren. Dat ontkende hij natuurlijk. Vaak reden we naar een nomadenfamilies om de weg te vragen. En dat leverde weer prachtige portretten op van Mongoolse nomaden. Dus geen probleem.

Een flinke klim met fenomenale beloning

Zo ook bezoeken we de zachte zandduinen van Khonhor. Deze zandduin is 140 km lang en 10 km breed. Tegen de avond beklimmen we de hoogste zandduin 500 meter stijl omhoog. Als ik geweten had dat ik dat ging doen, had ik eerst beter kunnen oefenen in Schoorl op de klimduin, want dan had ik het sneller de top bereikt. Het was heftig, het was erg warm en stijl maar stoppen vond ik geen optie. De gids bleef mij me en op mijn tempo heb ik na 1 uur de top bereikt. Het uitzicht wat dit oplevert is fenomenaal.

Na de klim hadden we ons avondeten genuttigd onder de zandduinen, een soort picknick met laag hangende zon, lekker met een fles rode wijn die wij de dag ervoor mochten uitzoeken. Dit was geregeld door de gids en de chauffeur, TOP!

Prachtige taferelen onderweg…

Op onze laatste dagen van de Gobiwoestijn-rondreis rijden we in vier uur naar de vlammende kliffen van Bayanzag en daarna gaan we in noordelijke richting naar het Ongi vallei. Onderweg hebben we kunnen stoppen voor het maken van prachtige shots van wilde paarden, kamelen en nomadengezinnen met kinderen.

Zo zie je dagelijkse werkzaamheden van nomaden zoals bijvoorbeeld het knippen van de vacht van schapen, of te paard (meestal met motor) de kudde bij elkaar houden.

We rijden naar het noord oosten en het landschap verandert. De rauwheid van de Gobiwoestijn ligt bijna achter ons het landschap wordt groener.

Mooie Mongoolse taferelen onderweg

Even een overgang naar het drukke Ulaan Bator

We komen in de namiddag aan in ons hotel in Ulan Bator. Wat een verandering na al die dagen in de Gobiwoestijn waar je uren soms niemand ziet en dan nu in het drukke Ulaan Bator. Eerst in het hotel lekker een douche genomen en daarna kleding wassen. We blijven in dit hotel vier nachten dat is fijn na zeven dagen reizen en elke dag een ander onderkomen.

Het Djengis Khan plein in opbouw voor de het spektakel van het jaar

De eerste dag in UB doen we rustig aan en in de middag gaan we met de gids op pad. ’s Avonds lopen we wat over plein waar het gigantische beeld van Djengis Khan staat. Het plein is al vol in opbouw en levendig omdat de grote dag morgen aanbreekt; het Naadam festival.

Achtergrond Naadam festival

Om zijn manschappen in topconditie te houden tijdens zijn veroveringstochten liet Djengis Khaan zijn manschappen onderling competities houden in de vorm van paardenraces, boogschieten en worstelen. De drie mannensporten zoals ze dat noemen. Nu doen ook vrouwen en kinderen mee aan deze sporten.

We zijn aanwezig bij de opening en de volgende dag bij de paardenraces die buiten de stad is. We gaan op tijd naar het hotel want de volgende dag vertrekken we richting China.

Opening Naadam festival

Paardenraces onder kinderen tijdens Naadam festival

Worstelen tijdens Naadam festival

Yesss, gelukkig stroom in de trein naar China

We hebben gelukkig stroom in de trein en dat is fijn voor Jan, hij kan dan zijn laatste gemaakte foto’s doorlopen. Elke dag verwijdert hij een groot aantal. De kunst van het weggooien noemt hij dat.

We staan stil, er komt een meneer die alle paspoorten meeneemt, het is de Mongoolse grens. Ze nemen alle paspoorten van de reizigers mee om te controleren, en dat zijn er nogal wat. Het is heet erg heet. De airco is uit omdat we stilstaan en dat duurt behoorlijk lang. Als iedereen zijn paspoorten terug heeft rijden we in een stukje niemandsland tot de volgende grensstop China.

Onderstel wissel op de grens met China

Het is 21 uur als we de grens van China bereiken en iedereen moet uit de trein! Omdat wij 1e klas reizen mogen wij onze bagage in de trein laten staan, we zijn blij want we zien dat andere reizigers met al hun bagage in de hal van de paspoorten controle staan. Na alle formaliteiten te hebben ingevuld moeten we wachten omdat het onderstel van de trein wordt gewisseld. Ja echt. Het onderstel van de trein wordt verwisseld. De rails zijn smaller in China.

Onze voorlaatste stop; Datong in China

Het is drie uur later als we om 12 uur (’s nachts) terug mogen naar onze coupe en we gaan maar snel slapen want om 05.00 uur later zal de wekker gaan.

Bij aankomst in Jining Nan worden we opgehaald door de chauffeur en rijden we in 2 uur naar de stad Datong. In Datong wachtte de gids Star op ons bij een tentje waar wij een lekkere noedelsoep voor ontbijt hebben gegeten. Daarna zijn we naar het Hangende Klooster gereden waar wij in een lange rij moesten aansluiten. Het is helaas ook voor de Chinezen vakantie en dus overal druk.

Hangende klooster in Datong

Waanzinnig mooie Yungang grotten

In de middag rijden wij naar de Yunggang grotten, die wij waanzinnig mooi vonden. Wij hebben in Myanmar zoiets gezien maar deze boeddhistische beelden waren wel even groter. Iets van 17 meter. Helaas mochten wij binnen in de grotten geen foto’s maken, maar zodra er geen bewaking was kon ik het niet laten om het stiekem te doen, dus gelukkig hebben wij toch iets kunnen vastleggen.

Yungang grotten in Datong, China

De blanke man als attractie en eten bestellen met geluiden en tekeningen

Jan is hier in Datong een attractie (blanke man) en iedereen wil met hem op de foto en dat vindt hij zelf helemaal geen probleem. In de avond naar een restaurantje gezocht. Wij kregen een tafeltje bij het raam. Heel veel mensen bleven stil staan en zwaaide naar ons of wilde iets zeggen. Als blanke man ben je hier echt een attractie.

Geen woord Engels en ook echt niemand in dit restaurant sprak Engels. Met handen en voeten aangegeven wat we wilde eten en drinken. Jan begon te knorren om aan te duiden dat hij trek had in varkensvlees. Tekeningetje van een kip en een glas bier gemaakt op een servetje om duidelijk te maken waar we trek in hadden. Het eten was erg lekker. ‘s Avonds was in de straat richting het hotel een grote groep chinezen op het ritme van muziek een soort Tai Chi, line dance, aan het doen. Niet tien maar honderden.

De laatste treinrit van onze reis

De volgende dag onze laatste treinreis. De treinrit in een sleeper van Datong naar Beijing. De lelijke wolkenkrabbers van Beijing zie je door het treinraampje na uren tevoorschijn komen. Ons boutique hotel in Beijng bevindt zich in een levendig volksbuurtje (hutong). Leuk om hier ’s avonds een wandeling te maken.

De laatste twee dagen van onze reis hebben we gevuld met op de eerste dag een fietstocht door de Hutongs en op onze laatste dag zijn we naar het zomerpaleis gegaan. Fietstocht was wel leuk. Iets minder vlot dan in St. Petersburg.

Op zoek naar Peking eend

De volgende dag naar het meertje gelopen en op zoek gegaan naar een restaurant met peking eend. Een soort gele Donald Duck stond voor een entree. In de kelder was een groot restaurant met tl-verlichting en inderdaad schalen met pekingeend, heerlijk!

Het Zomerpaleis hadden wij 19 jaar geleden toen wij in Beijing waren nog niet gezien. Wel hadden wij toen de Chinese muur, de Verboden Stad en Temple of Heaven gezien. Het Zomerpaleis is een gigantisch complex gelegen rond een meer. Erg bijzonder en een mooie wandeling.

Zomerpaleis in Beijing

De afstanden op rijtje

Wat een fantastische reis. Veel gezien en meegemaakt. Wij hebben 257 km gelopen en 35.531 km afgelegd met vliegtuig, trein en auto!