Afwisselende vriendinnenreis Transmongolië Express

Reisperiode: september 2018
Jouw Transsiberië reiziger: vriendinnen Cocky & Magda
Vakantiebestemming: Rusland, Mongolië & China
Bouwstenen: Sint Petersburg, Moskou, Krasnoyarsk, Baikalmeer, Gobiwoestijn & Ulan Bator, Datong en Beijing
Reisduur: 24 dagen

Cultuur snuiven in Sint Petersburg & Moskou

Kerk Rusland

Omdat we toch in Rusland zouden vertrekken hebben we St. Petersburg meegenomen. Dat was geen verkeerde keuze. We bezochten (een gedeelte van) de Hermitage, de kerk van de Verlosser van het Bloed, de Kazankathedraal. Allemaal even mooi. We ontdekten een heerlijk en gezellig café/restaurant om de hoek van ons hotel, The Buddy Eat & Talk cafe, een aanrader.

Daarna vertrokken we per trein naar Moskou. Onze eerste kennismaking met Russen, in dit geval aardige mensen die ons het reilen en zeilen aan boord van de trein uitlegden.

Bij aankomst wachtte de chauffeur die ons naar het hotel bracht, dat buiten het centrum lag maar dichtbij een metro station. ’s Middags gingen we met de metro naar het centrum om het Rode Plein en omgeving te verkennen en de Prokovsky kathedraal (kathedraal van de Voorbede van de Moeder Gods) te bezoeken. Fantastisch mooi, en we werden getrakteerd op prachtig gezang van een mannenkoor.

Omdat we gehoord hadden dat de oude metrostations in  het centrum zo mooi waren, hebben we de volgende ochtend ondergronds doorgebracht en hebben we de mooiste stations gezien, de moeite waard. ‘sMiddags een “rondje” om het Kremlin gelopen, de tuinen gezien en de wisseling van de wacht.

Eerste deel traject Transsiberië Express

De volgende drie dagen hebben we in de trein doorgebracht, lezend, puzzelend en pratend (voor zover mogelijk) met coupégenoten. De restauratiewagon was een welkome afleiding, iets ruimer om te zitten en om even lekker iets te eten/drinken.

Krasnoyarsk – natuur in Stolby Nationaal Park

Na aankomst in Krasnoyarsk werden we opgehaald door onze chauffeur en gids, Anatoliy die goed Engels sprak. Hij gaf ons de tip om te gaan eten bij Mama Roma, een Italiaans restaurant met heerlijke pizza’s.

De volgende ochtend gingen we vroeg op pad.  Anatoliy vertelde ons over de geschiedenis van het Stolby Nationaal Park.  Het weer zat niet mee, het was 6 graden en de regen ging over in natte sneeuw toen we met de stoeltjeslift boven aankwamen. De trekking begon met een pad naar boven en daarna een steile afdaling en weer omhoog naar het Takmak rotsgedeelte, waar het harder ging sneeuwen. Het was schitterend.

Eind van de middag hebben we over de brug bij de poort gelopen, prachtig uitzicht over de rivier, maar steenkoud! Onze indruk van de stad Krasnoyarsk was dat het een wat sombere industriestad is.

Het Siberische leven verkennen – Baikalmeer

Na een dag en nacht in de trein kwamen we aan in Irkutsk. Daar werden we door een chauffeur opgehaald, die ons naar Listvyanka bracht, een plaatsje aan het Baikalmeer, waar we een mooi houten pension hadden. Na aankomst hebben we het dorpje verkend en genoten van het uitzicht over het Baikalmeer met aan de overkant schitterende besneeuwde bergtoppen en een prachtige zonsondergang.

De volgende ochtend voeren we met een privébootje naar Bolshie Koty, een klein dorpje verderop langs de kust waar maar weinig mensen wonen. Onze gids maakte voor ons het eten klaar. We hebben een prachtige wandeling gemaakt op een pad dat van Bolshie Koty naar Listvyanka liep.

De volgende dag weer met het bootje terug naar Listvyanka waar een chauffeur op ons wachtte om naar Irkutsk terug te gaan. De rest van de dag hebben we Irkutsk verkend, een mooie stad.

Baikalmeer zonsondergang Rusland

Boot Listvyanka naar Bolshie Koty Baikalmeer

Start traject Transmongolië Express

Het volgende traject met de trein was langdurig door de grenscontroles. Eenmaal over de grens veranderde het landschap, werd het groener en heuvelachtiger.

Mongolië: levendig Ulan Bator & uitgestrekte Gobiwoestijn

We kwamen vroeg aan in Ulaanbaatar, de hoofdstad van Mongolië. We hebben het centrum van de stad verkend en het standbeeld van Chinggis Khaan gezien. We hebben geshopt bij een prachtige winkel, Mary and Martha, die prachtig Mongools handwerk verkocht. Een mooi adres voor souvenirs!

De volgende ochtend vroeg door onze gids en chauffeur opgehaald en naar het Gerkamp gereden in de Gobi woestijn. Eerst ontbeten met gebakken brood en omelet. Daarna met de auto door de woestijn naar verschillende Boeddhistische tempels en het Khamriin klooster. Verderop kwamen we bij grotten in een rotsachtig gebied, waar jonge monniken, die niet drie dagen achtereen konden bidden zonder eten en drinken, naartoe werden verbannen.

Onderweg naar een nomadenfamilie waar we een kamelentocht gingen maken kwamen we langs de eerste zandduin. We dronken eerst een kopje thee met kamelenmelk en een lokale lekkernij bij een nomadenfamilie. Daarna op de rug van de kameel een tochtje gemaakt, waarna we met O-benen en spierpijn verder gingen. Ondanks alles was het een belevenis. Vervolgens reden we naar de Holy Mountain, waar de vrouwen tot een bepaald punt naar boven mochten en de mannen tot de top.

Aan het eind van de dag terug naar de ger-tent, waar de enige kachel in  het kamp voor ons werd aangestoken, een houtkachel die steeds bijgevuld moest worden. Heerlijk, want het was koud.

De volgende ochtend eerst nog twee musea in Sainshand bezocht en geluncht voordat we de trein namen naar Jining Nan.

Accommodatie ger vanbinnen Mongolië

Laatste deel traject Transmongolië Express

’s Nachts moesten we de grens over naar China. Eerst gecontroleerd door de Mongoolse douane en vervolgens nog een keer door de Chinezen, al met al een langdurige kwestie, waardoor we 4 uur op het station gewacht hebben.

Eeuwenoude geschiedenis in Datong

Toen we ’s morgens vroeg aankwamen (na 4 uur slaap) zijn we meteen door gegaan. We zouden naar het Hangende Klooster gaan, maar zoals in China wel vaker het geval is, worden bezienswaardigheden wel eens zonder tijdig bericht gesloten. Het klooster bleek in de maand september gerestaureerd te worden. Pech voor ons, maar de gids regelde dat we naar de houten pagode van Shuzhou-Yingxian gingen. Heel mooi!

Daarna gingen we naar de Yungang-grotten, die 1000 jaar geleden door monniken zijn uitgehouwen. In de grotten staan enorme Boeddhabeelden en op de wanden zijn  beeltenissen en versieringen te zien in allerlei kleuren. Prachtig.

Na terugkomst in het hotel om 15.30 waren we zo moe dat we meteen in bed gedoken zijn en tot de volgende ochtend hebben geslapen. We moesten om 5.00 uur op om de trein naar Beijing te pakken.

Oude hutongwijken in Beijing

Bij aankomst in Beijing in de middag werden we naar ons hotel in een hutongwijk gebracht. Dit zijn de oude Chinese laagbouw-wijkjes van Beijing. Gezellig hotel met vriendelijke mensen. In de buurt van ons hotel lekker gegeten.

De volgende ochtend met gids en chauffeur vertrokken naar de Chinese muur. Het was een hele klim naar boven om op de muur te komen. En omdat de Chinezen een vrije dag hadden was het er behoorlijk druk. Na afloop lekker geluncht in een lokaal restaurantje en op weg naar ons hotel zijn we nog langs een theewinkel geweest, dat was leuk.

De laatste dag gingen we lopend naar de Verboden Stad, een wandeling van 1 ½ uur. Een enorm complex waar we 2 uur rondgelopen hebben; helaas eindigde het met een zeer pijnlijke verstuikte enkel. Gelukkig op de laatste dag van de vakantie en met hulp van een hulpvaardige Chinese gids, die voor een taxi zorgde, kwamen we goed aan in ons hotel.

We hebben eten gehaald in het straatje bij ons hotel en zijn op tijd naar bed gegaan omdat de volgende ochtend ons vliegtuig naar Nederland vertrok.

Het was een fantastische vakantie, veel gezien en beleefd. Veel afwisseling: steden met prachtige gebouwen, mooie natuur en indrukwekkende heilige plaatsen.

En door de goede organisatie was het een belevenis om nooit te vergeten.

Met dank aan Your Planet!