Actief Transmongolië avontuur

Vakantiebestemming: Rusland, Mongolië & China
Bouwstenen: Moskou, Baikalmeer, Hoogtepunten Mongolië & Beijing
Reisduur: 20 dagen

Kort samengevat: het was een geweldige reis!!!

Hoogtepunten in Moskou

Na aankomst stapten we in de taxi naar het hotel. Om het ijs te breken met de eerste Rus die we spraken, begonnen we over het weer. Helaas kwam er geen reactie. Hij sprak dus geen woord Engels. Een vrouw van het vliegveld had deze taxi voor ons geregeld en aangegeven aan de chauffeur waar we heen moesten. Toen we in de taxi zaten hadden we dus geen enkel idee of we de goede kant op gingen! Bij aankomst in het hotel werden we ontvangen met een heerlijk glas champagne en kregen we te horen dat de kamer een upgrade had. Heeel vervelend dus! Gelijk onze spullen gedropt en de stad in. We hebben het geluk dat het hier heerlijk zonnig weer is. (Alweer geluk!)

Met de metro naar het Rode Plein

Gister werden we om 10:oo uur opgehaald door onze privégids Natalja. We gingen gelijk met de met de metro naar het Rode Plein. Het ene metrostation is nog mooier als de ander! We kregen een rondleiding van 4 uur door de stad en het Kremlin. Ook nam ze ons mee naar een rooftop met schitterend uitzicht over de stad. Na de nodige veiligheidsmaatregelen mochten we het Kremlin in. De historie is complex, maar de gids kon het goed uitleggen. Wij vonden het bijzonder om dit van dichtbij gezien te hebben. Het werkpaleis van Poetin is ook binnen het Kremlin gevestigd, dit was duidelijk te zien aan de beveiliging. Wat een mooie stad is Moskou, alles is super schoon en netjes. Het is lekker druk maar dit heeft ook te maken met het succesvolle WK, vertelde de gids. Er zijn hierna veel boekingen bij gekomen.

De Efteling in Rusland

Toen we gister terugkwamen in het hotel om iets warmers aan te trekken besloten we nog even een kijkje te nemen achter het hotel. Hier is een soort themapark gebouwd in de style van het Kremlin. Het lijkt een beetje op de combinatie van Het land van Ooit en de Efteling. We liepen daar een rondje en kwamen een straatje tegen met allemaal leuke lichtjes, live muziek, barretjes en kleine winkeltjes. Echt heel leuk! Hier hebben we nog een paar drankjes gedaan, mensen gekeken en dansjes gedaan. Een goede afsluiting van Moskou. Vandaag nemen we afscheid van ons hotel, mega bed en luxe ontbijt. En gaan we voor vier dagen de trein in. We hebben er zin in! Op naar Siberië!!!

Overnachten in de trein

Vanmorgen zijn we na vier nachten in de trein dan eindelijk aangekomen is Irkutsk. De vier nachten in de trein zijn gelukkig snel gegaan. We hebben mee dat de tijd vijf uur vooruit is gegaan onderweg. Dat scheelt weer wat uurtjes. Onderweg veel landschappen gezien, grote steden en dorpjes. In de dorpjes heeft de tijd duidelijk stil gestaan. We hebben ons vermaakt met lezen, spelletjes spelen, naar buiten kijken en slapen. We hebben de coupe gedeeld met Valentina, een Russische vrouw van 69 jaar oud. Communiceren deden we met handen en voeten aangezien zij geen woord Engels sprak. Valentina zelf bleef stug Russisch tegen ons praten. Het vierde bed wisselde elke keer van reiziger. Dat Russen veel drinken is niet gelogen!

Tip voor eten in de trein: Bever verkoopt Adventure Food (groene zakken). Een voorbeeld is pasta bolognese en muesli ontbijt. Je hoeft hierbij alleen heet water toe te voegen.

Warm ontvangst in Irkutsk

Aangekomen in Irkutsk werden we opgewacht door onze chauffeur Sergej. Hij leek op een Rus uit een maffiafilm! Naar achter gekamde grijze haren, een foute pilotenbril, blouse net iets open waar zijn borsthaar uitkwam en zwarte leren punt laarzen. Zo hebben jullie er ook een beeld bij. Hij bracht ons naar Listvyanka. Dit ritje van een klein uur was een hele belevenis, rijden kunnen ze niet in Rusland! We slapen in een houten chalet bij Lake Baikal. Natuurlijk gelijk de douche ingesprongen en heerlijk fris het stadje in gegaan. Met een stoeltjeslift zijn we naar een super mooi uitzichtpunt gegaan. Samen met heel veel Chinezen, we werden gevraagd en ongevraagd op de foto gezet. Dat belooft wat in China! Morgen slapen we bij een home stay in Irkutsk.

Winkelen en uitgaan

In het begin van de middag aangekomen in Irkutsk. Na kennismaking met onze gastvrouw zijn we gelijk de stad in gegaan! De gastvrouw is een lief oud dametje die vroeger op de universiteit werkte. Irkutsk is een best grote stad met winkelstraten, kerken en mooie gebouwen. Om 19.00 uur stond er een heerlijk diner voor ons klaar. Daarna nog even de stad in gegaan. Uitgekomen bij een modern warenhuis en soort van uitgaansgebied, uiteraard een klein drankje gedaan!

Luxe privéreis naar Ulan Bator

Om 07.00 uur plaatselijke tijd aangekomen in Ulaanbaatar. Vannacht heerlijk geslapen in de trein, we hadden een luxe coupe voor ons alleen! De grenscontrole viel reuze mee. Nu even in een guest house, om 09.00 uur worden we opgehaald. We gaan een 5-daagse tour door Mongolië maken, heel veel zin in!

Het adembenemend mooie Mongolië

In Mongolië hebben we de tour gemaakt samen met onze gids Tjuke en chauffeur. Mongolië is echt adembenemend mooi! Het heeft zoveel verschillende landschappen en dieren. De eerste dag zijn we landinwaarts gereden richting de zandduinen. Hier hebben we ruim een uur een ritje gemaakt op kameel. Heel gaaf! Hierna gingen we naar een Mongoolse nomadenfamilie waar we ontvangen werden met theemelk. Dit drinken ze hier heel veel. De ger stond in een super mooie omgeving met helemaal niks om ons heen. Echt praten konden we niet met de familie maar het was een bijzondere ervaring. Hier werd ook een typisch Mongools diner met vlees voor ons klaargemaakt. Ze eten hier echt altijd vlees!! Het was een bord vol schapenvlees met heel veel bonken vet eraan. Het is een aantal uur onder de grond met heten stenen gegaard. Het was lekkerder dat het eruit zag, het smaakte een klein beetje als draadjesvlees. Hierna als een blok in slaap gevallen.

Omringd door dieren

De volgende morgen wakker worden en de deur van de ger openen en tegen een geit botsen is niet iets wat je dagelijks meemaakt. Er stonden zo een 50 geiten om onze ger heen te grazen. Alle dieren lopen hier los rond in het wild maar zijn wel van een boer. We zien heel veel paarden, geiten, koeien, roofvogels en jax tijdens onze tour.

Te paard naar de Kohkhon waterval

De tweede dag hebben we afscheid genomen van de familie en gingen we rijden. Om 11:30 uur gingen we lunchen in een klein restaurantje in een dorp. Hierna gingen off-road dus dan konden we nergens meer lunchen. We hadden keuze uit drie dingen in het restaurant. Dumplings in soep, in theemelk of gestoomd. Het is schapenvlees in deeg. Axel koos de gestoomde en ik de soep, het was echt niet lekker.. Verder stond vandaag de Korkhon waterval op het programma. Hier reden we naartoe op een paard vanaf onze ger die hier 1000m vanaf stond. Ook de rest van de omgeving hebben we te paard gezien. Het was weer geweldig mooi! In de middag liepen er een stuk of 10 paarden bij onze ger te grazen. s’Avonds kregen we een diner van onze gids die de rest van de dagen kookt. Voor het slapen gaan nog genoten van de prachtige sterren hemel. De ger stoken we voor het slapen gaan met een houtkachel lekker op. Vanmorgen weer vertrokken. Na een aantal uren off-road aangekomen bij onze lunchplek in Kharkhorin. Gelukkig hadden ze hier vele malen meer keus en hebben we lekker gegeten. Daarna hebben we een bezoek gebracht een mooi oud klooster. Net nog een spelletje gespeeld met Mongoolse gidsen!

Przewalski paarden in Hustai

We vertrokken weer naar de volgende nomaden familie. Hier kwamen we rond 13:00 uur aan. Verder stond er niks op het programma. Axel is samen met de gids in de rivier gaan ‘zwemmen’ die zich een paar minuten lopen vanaf de ger bevond. Helaas was de stroming erg sterk en was dit niet te doen. In de ger van de familie hebben we gezien hoe ze vlees bewaren van de geslachte dieren. Ze hebben hier geen koelkast en dan werkt deze manier heel goed vertelde de gids. Gelukkig hoefden wij hier niet van te eten. De volgende dag zijn we heel vroeg vertrokken naar het Hustai National Park omdat we dan de meeste kans hadden om de Przewalski paarden te spotten. Dit zijn de laatste wilde paarden in Mongolië. Er leven er ongeveer 300 in het park. Ze leven in kleine groepen en zijn moeilijk te vinden. Wij hadden geluk en zagen al best snel een groep van ongeveer 10 paarden. De ranger vertelde dat de paarden normaal hoog op de berg leven maar door het slechte weer liepen ze in het dal. Een paar foto’s geschoten en snel weer terug de auto ingesprongen. Het was erg koud!

De gigantische Dzjengis Khan

Gelijk vertrokken we naar de volgende bezienswaardigheid. Het beeld van Dzjengis Khan. Dit is een gigantisch stalen standbeeld van 40 meter hoog. Er was een museum in en we zijn naar de kop van het paard gelopen. Hier had je uitzicht over de omgeving en zijn gezicht van dichtbij. Een klein uurtje verder kwamen we aan in Terelj National Park. Hier hadden we onze laatste overnachting in een ger. De omgeving was weer prachtig! Vanaf de familie een wandeling gemaakt naar de Turtle Rock. Het is niet meer dan een rots die op een schildpad lijkt. Maar natuurlijk wel even een foto geschoten.

Schitterende natuur

De laatste dag in Mongolië is helaas alweer aangebroken. Vanmorgen de Arayabal tempel bezocht. Deze boeddhistische tempel is op een rots gebouwd en heeft hele mooie beschilderingen. Vanaf hier weer een schitterend uitzichtpunt! Onderweg naar de stad nog genoten van de mooie landschappen. Als je van plan bent om naar Mongolië te gaan, ga vooral de natuur in die is echt schitterend. Morgenochtend vertrekken we naar de volgende en helaas laatste bestemming. China!!

Grensovergang naar China

Vanaf Ulan Bator gingen we met de trein naar Beijing. Om 7:30 uur vertrokken we! We deelden de coupe met een Zweeds stel. Ook de rest van de trein zat deze keer vol toeristen! Bij de grensovergang moesten we de trein verlaten met al onze bagage, dit was om 21:15 uur. In een groot gebouw werden onze paspoorten en bagage gecontroleerd. Hier moesten we ook wachten tot de trein gereed was om verder China in te rijden. Ze hebben hier namelijk een andere spoorbreedte. Het onderstel van de trein werd gewisseld. Wij hadden gelezen dat je dit kon zien, maar helaas was dit bij ons niet het geval. Rond 00:30 uur mochten we eindelijk weer de trein in en zijn we heerlijk gaan slapen. Toen we wakker werden hadden we super mooi uitzicht op de bergen van China.

Aankomst in Beijing

Om 14:30 uur kwamen we aan op het station in Beijing. Hier werden we weer opgehaald door een chauffeur en naar ons hotel in de Hutongwijk gebracht. Natuurlijk weer gelijk de stad in gegaan. Naar het Plein van de Hemelse Vrede. Hier was het zo druk en alles werd afgezet dat we dachten dat er iets speciaals ging gebeuren. Bleek dat ze de vlag naar beneden gingen halen die ze vanmorgen gehesen hadden. Dit doen ze elke dag en trekt elke dag zo veel publiek. Daarna nog naar de wijk Wangfujing geweest. Hier waren meerdere enorme shopping malls. Ook was er nog een oud straatje met vooral eet/drink kraampjes.

Fietsen door de eeuwenoude hutongs

De volgende dag vroeg op om naar Tiantanpark te gaan. Dit is een heel groot park met allemaal mooie tempels, de mooiste was de Tempel van de Hemel. Om 13:30 uur stond er een fiets tour op het programma met een Nederlandse gids. We reden vooral door de Hutongwijk. Een Hutong bestaat uit nauwe straatjes, waaraan kleine huizenblokjes staan. Dit is al eeuwen oud. De bewoners hebben geen wc en douche in huis. Hiervoor moeten ze naar gezamenlijk toiletgebouwtjes in de straat. (Wij in het hotel overigens wel). Super leuk om hier wat meer over te weten te komen. Aan de gids gevraagd of ze nog een leuk restaurant wist om Peking eend te gaan eten. Ze raadde een restaurant aan, waar we die avond naar toe zijn gegaan. Het was een heel sfeervol en gezellig restaurant en de eend was ook erg lekker. Meerdere gerechten op tafel gekregen en voor het eerst met stokjes gegeten. Dit was natuurlijk hilarisch tussen al die Chinezen die dit elke dag doen!

Klimmen en klauteren op de Chinese Muur

Maandag 10 september werden we om 8:00 uur opgehaald door een chauffeur en gids. Vandaag gingen we de Chinese muur beklimmen. In de auto vroeg de gids of we een goede balans hadden en sterke armen. Dit omdat hij twee dagen geleden voor het eerst een hele leuke nieuwe route had gedaan, maar deze was soms zwaar en gevaarlijk. Het zou wel beloond worden met een prachtig uitzicht vertelde hij. Wij stemde hiermee in en waren heel benieuwd hoe moeilijk het zou zijn. Na 1,5 uur rijden kwamen we aan bij de voet van een berg. Na een wandeling door de bossen en struikgewas kwamen we bij de muur. Op een gammel houten trapje moesten we de muur op klimmen. Het avontuur kon beginnen! De gids had niks teveel gezegd, het was af en toe behoorlijk pittig. De zon scheen ook nog lekker. We moesten echt klimmen, klauteren en onszelf optrekken aan de rotsen en stenen. We moesten goed opletten of de stenen wel vast zaten. Elke keer was het uitzicht anders en fotogeniek. In totaal hebben we 9 torens gepasseerd. De laatste toren was de hoogste. Het was echt mega gaaf!

Op de Chinese tv!

Eenmaal uitgeteld aangekomen bij de chauffeur stond er een grote cameraploeg van CCTV, de NOS van China. Ze wilden Chantal interviewen voor een reisprogramma! Weer iets wat je niet snel vergeet! In de avond zijn we naar een levendig wijkje gegaan in Beijing met leuke winkels en veel cafés/bars met live muziek. Hier hebben we nog een drankje gedaan om de vakantie af te sluiten. Op 11 september werden we keurig op tijd opgehaald door de chauffeur die ons over de drukke wegen naar het vliegveld bracht. Uiteindelijke waren we ruim op tijd. We vlogen wederom met KLM, in een Dreamliner. Allebei meerdere films gekeken. De 10 uur vlogen voorbij! Het was echt een fantastische reis!! Nu nagenieten en snel beginnen met het fotoboek!