Mongolië, het mooiste land waar we tot nu toe geweest zijn

Reisperiode: juni/juli 2017
Jouw Transsiberië reiziger: Annemiek en Lukas
Vakantiebestemming: Rusland, Mongolië en China
Bouwstenen: Moskou, Baikalmeer, Hoogtepunten Mongolië en Beijing
Reisduur: 20 dagen

Hoi Hanne,

Afgelopen maandag kwamen we met een grote glimlach en veel verhalen weer veilig thuis!

We hebben echt een fantastische trip gehad, waarbij alles tot in de puntjes was geregeld. Als er weer iemand met een bordje op een station op ons moest staan wachten, was dit ook zo en werden we veilig naar onze volgende bestemming gebracht. Dit was de luxe waardoor we echt voelden dat we op vakantie waren. Het enige wat we niet moesten doen was de trein missen. En dit is gelukkig ook niet gebeurd!

Moskou rode plein

Moskou, startpunt van de Transmongolië Express

We vonden Moskou adembenemend. Bij het hotel moesten we wel 3x vragen of we echt goed zaten, zo luxe was het! Een man met een hoge hoed opende de deur voor Annemiek en we werden hartelijk ontvangen. Vanaf de 21e verdieping van het hotel hadden we een mooi uitzicht over Moskou.

De treinervaring

De treinervaring was gaaf, eigenlijk vloog de tijd voorbij. We hadden wel een beetje ongeluk met een van de coupégenoten: een oudere rus van 60+ die elk uur een nieuw ei pelde en opat. Hij stonk een uur in de wind, haha! Maar dit maakt de ervaring wel echt compleet.

treinervaring Luken en Annemiek

Van Rusland naar Mongolië

In Listvyanka werden we hartelijk ontvangen en vanuit de mooie houten chalet hadden we een mooi uitzicht op het Baikalmeer!

tweede klasse coupé transsiberië expressIrkutsk was een mooie stad, maar door de hitte en het vele lopen was dit ook wel een vermoeiende dag. Maar ‘s avonds ontmoetten we onze nieuwe coupégenoten waar we in de avond lekker biertjes mee hebben gedronken.

De trein naar Mongolië was een stuk luxer dan trein vanuit Moskou, dit was wel lekker! Eenmaal in Ulaanbaatar konden we even uitrusten en lekker douchen. Wat wel weer heel lekker was!

Op naar de nomaden in Mongolië, het mooiste land waar we tot nu toe geweest zijn!

Onze gids en chauffeur waren heel aardig en de Jeep waar we in reden werd goed onder controle gehouden door Zotto. We waren erg onder de indruk van Mongolië, voor ons is dit beide het mooiste land waar we tot nu toe geweest zijn. Zoveel natuur, allerlei kuddes die gehoed worden door herders op paarden. Fantastisch. Een havik die over vliegt. Paarden die bij het water drinken. Om stil van te worden.

mongolië, het mooiste land waar we tot nu toe geweest zijn

De volgende stop was wel echt prachtig. Bij de zandduinen. Een paar ger kampen en voor de rest alleen natuur en dieren. We sliepen ook midden tussen de dieren. De familie was niet thuis maar kwam de volgende ochtend weer terug. Toen hebben we nog wat contact met hen gehad.

Ik vond het eten wel heftig soms, zoveel vet vlees en grote porties. Maar dit hoort ook bij de ervaring! We hebben aan het einde van de middag kameel gereden, een mooie ervaring, vooral omdat we over de hoge duinen liepen. In de avond hebben we nog een avondwandeling gemaakt met zonsondergang, heel romantisch!

zandduinen mongolië

Op de laatste bestemming bij de nomaden moesten we zo’n 20km off road. Dit was voor mij wel echt de mooiste plek waar ik ooit geslapen heb. Een paar kleine Gers en met de paarden door de rivier rijden. Geen toeristen. Alleen natuur. Overal waar je kijkt is het prachtig.

mongolië paarden uitzicht

Opnieuw slapen tussen de dieren die gehoed worden door een 80 jarige man die krom loopt. Ook op deze plek was de familie in de stad, maar daardoor was er nog meer rust en konden we lekker ons (mijn en dat van de gids) haren wassen in de rivier. Heel tof!

paardrijden in mongolië

Het paardrijden was heel erg gaaf maar ook wel spannend. Het zijn half wilde paarden en zowel Lukas als ik hadden nog nooit eerder paard gereden. Hier hebben we flink wat spierpijn van gehad maar dit was tegelijkertijd hetgeen me het meest op mijn netvlies staat. Heeeeeeeel gaaf! Een en al glimlach als ik terugdenk aan dat moment.

Terug de stad in, Ulaanbaatar

In Ulaanbaatar hadden we na toen nog 1,5 dag tegoed. Voor ons had het ook niet langer hoeven zijn. Er zijn vooral shoppingmalls. Niet de meest mooie stad. Wel een goed hostel waar ze ons goed hielpen en erg vriendelijk waren. We konden via een was service onze kleding laten wassen voor een klein bedrag, erg fijn!

Het laatste stukje trein van Mongolië naar China

De grensovergang naar China duurde laaaaaang! Haha! Maar toen we de volgende dag wakker werden met het uitzicht van alle rivieren en de groen gegroeide bergen, was dit het weer helemaal waard.

Beijing als afsluiter maakte de trip compleet.

Van stad naar platteland en natuur weer naar stad en natuur. Goed en leuk traditioneel hotel ook! Mooie kamers en een grote badkamer met bad was weer heel erg welkom na het nomadenleven.

De tocht naar de muur was mooi, maar het was wel erg warm. Weinig schaduwplekken en een klim maakten dat het wel erg pittig was. Gelukkig hadden we een leuke gids en hij hield rekening met onze conditie, haha! Hij had het zelf ook erg warm. Prachtig klein dorpje waar je eerst doorheen komt en het uitzicht van boven is erg mooi.

chinese muur beijing

De rit er naar toe ging snel, daarna stonden we wel zo’n 2,5 uur in de file en hebben we uiteindelijk 3 uur over 45 km gedaan. Maar ook dat hoort er natuurlijk bij in zo’n grote stad.

Erg onder de indruk

Wij waren ook erg onder de indruk van (de binnenlanden) van China. Dus wie weet boeken we binnen twee jaar nog eens een trip bij jullie!

Voor nu tot ziens en bedankt voor alle goede zorgen.