Victory day en het vervolg naar Mongolië

Reisperiode: Mei 2013
Jouw Transsiberië reizigers: Henri en Yvonne
Vakantiebestemming: Rusland en Mongolië
Bouwstenen: St. Petersburg, Moskou, Baikalmeer, Ulan Bator & Terelj en de Gobiwoestijn
Reisduur: 22 dagen

Aan alles komt een eind zo ook aan onze vakantie. Alweer druk aan het werk en alles ook even laten bezinken. We hebben zoveel meegemaakt, gezien gehoord en beleefd. En opnieuw alleen maar lof betreffende de organisatie van jullie. Wederom was alles perfect geregeld en hoefden wij alleen maar te genieten. Helaas startte onze vakantie niet zo goed omdat ik, Yvonne, ziek was. Ik heb thuis zoveel mogelijk proberen uit te zieken ben nog naar de dokter geweest op de donderdag ervoor en het was “gelukkig” maar een virus. Onze eerste week, Henri kreeg het daarna ook te pakken, bestond dus uit herstellen en rustig aan doen. Als eerste deden we St. Petersburg aan waar we ondanks het niet fit zijn best veel hebben gezien.

Your Planet bedankt!!!
Namens jullie een fantastische reis gehad een super ervaring!
En wie weet……tot ziens
Groetjes Henri en Yvonne van Schubert

Moskou

Reisverslagen Transsiberie Express Your PlanetDaarna was Moskou aan de beurt met zijn prachtige metro’s die na wat uitpuzzelen best te begrijpen waren en waardoor we dus ook weer heel veel hebben kunnen bewonderen. Het rode plein werd al in gereedheid gebracht voor Victory Day (op 9 mei) waar Henri heel graag naar toe wilde. De dag zelf was niet toegankelijk voor buitenstaanders en alles was ook afgezet. Ook de musea’s rondom het plein waren deze dagen gesloten. Dat was erg jammer. Wel hebben we vooraan gestaan en kunnen genieten van de parade van de voertuigen die door de straten reden. Wat een happening is dat daar! Het enigste minpuntje in Rusland zijn de mensen, het is en blijft een stug volkje.

Treinreis naar Irkutsk

Na 5 dagen was het tijd om op de trein te stappen naar het Baikalmeer in Lystvianka. Kun je je nog herinneren dat we vroegen of we ook een coupe voor ons zelf konden krijgen? Daar moesten we toen extra voor betalen maar hebben we uiteindelijk niet gedaan. Maar wat hadden wij een geluk, we hebben dus echt de hele reis met zijn 2 gezeten!

Er waren veel Russen in de trein en met twee jonge parachutisten hebben we leuk contact gehad. Ook kwam Yvonne nog een collega tegen hoe klein is de wereld! Wij vonden het een erg lange zit, maar we hebben ons wel vermaakt en hebben genoten van het uitzicht en de peronnetjes waar we stopten. Hier konden we weer even wat eten inslaan en de benen strekken.

Baikalmeer

Wat was het een heerlijk moment toen we aankwamen bij het Baikalmeer. We verlangden hevig naar een warme douche en een lekker bed. Het pension was heel gezellig en vol met gasten met wie we gezellig konden kletsen in het Engels. Iets wat ik heel erg had gemist in Moskou. Daar kwamen we ook een stel tegen die ook bij jullie deze reis hadden geboekt.

We hebben er heerlijk gewandeld en genoten van de Omul-visjes. Ze smaakten echt heerlijk. Op de laatste dag hebben we een rondleiding gehad bij een houtmuseum. De gids kon prachtig en goed vertellen en we hebben ons met haar niet verveeld. We werden aan het eind netjes op de trein gezet naar Ulan Bator.

Ulan Bator & Terelj

Aangekomen in Mongolië werden we opgewacht door chauffeur en gids en naar ons verblijf gebracht.

Reisverslagen Transsiberië Express Your PlanetOnze eerste kennismaking met de Yurt. In één woord geweldig! Opnieuw eerst even lekker douchen en genieten van de omgeving. Hier hoorden we ook dat de gids ons de rest van de week zou vergezellen, mee zou gaan met de trein etc. Heel fijn, al hadden we ook wel momenten dat we even met zijn tweeën wilden zijn hahaha. Die momenten waren er ook wel hoor!

Het eten was super want daar hebben we nog wel even tegen op gezien. De kok was super! Hier zijn we 2 dagen geweest en hebben veel mooie dingen gezien en gedaan zoals bv. paardrijden en op bezoek bij een nomadenfamilie. Grappig was dat de gids ons vroeg of we met de auto dingen wilden bezichtigen of te voet wilde gaan. Volgens hem was dit ook wel mogelijk en lopen was gezonder.

Hij had een punt maar we kwamen doodmoe thuis. We waren zeker dik 4 uur onderweg geweest. Ik zei tegen hem dat de chauffeur ons op mocht komen halen want ook nog eens teruglopen zag ik niet zitten. Helaas kon hij de chauffeur niet bereiken per telefoon en regelde onze gids dat wij met een busje van dezelfde touroperator mee terug konden reizen. Keurig geregeld!

Reisverslagen Transsiberië Express Your Planet

Daarna gingen we terug naar Ulaan-Bataar. Onderweg vroeg de gids of wij nog het museum van Djenkis Kahnwilde zien en dat was fantastich!

We verbleven daarna in een hotel waar ‘s morgens geen warm water was! En ‘s avonds was het ook niet super. Dat was erg vervelend maar heeft schijnbaar te maken met een soort van stadsverwarming. Wel heerlijk gegeten in een Ierse pub op aanwijzingen van de gids en hier heeft hij ons ook op de kaart wat wegwijs gemaakt van dingen om te bezichtigen.

Gobiwoestijn

Vandaag reizen we naar de Gobiwoestijn. Nou dat was met recht een woestijn te noemen. Geen kip te bekennen maar wel een groep van meer dan 100 Japanners voor wie alles uit de kast werd gehaald. En wat een rust! ‘s Morgens daar de zonsopgang en ‘s avonds de zonsondergang gezien; adembenemend zo mooi.

Reisverslagen Transsiberië Express Your PlanetHier hebben we het klooster bezocht en kameel gereden en wat het eten betrof vond ik het niet geweldig. Schaap en geit is niet echt mijn ding en ik moest me dus ook redden met een pakje biscuitjes. Wel de kamelenmelk met thee gehad en daarna één of ander zuur goedje wat in eerste instantie op karnemelk leek. Na de 4de slok begon mijn maag te protesteren en moest ik stoppen.

Heel bijzonder is om te horen hoe de mensen daar leven en waarvan ze leven. Zo simpel en eenvoudig. Het echte Nomadenleven dus.
Na 2 dagen ook hier weer afscheid genomen en nog 1 dagje Ulaan-Bataar. Hetzelfde hotel, dezelfde pub en ‘s avonds nog naar een voorstelling geweest van traditionele keelzangers, dansers etc. Een mooie afsluiting.

De dag erna om 4 uur op en werden we door de gids op het vliegtuig gezet.
Super geregeld allemaal. De gids was een absolute kei, zijn naam was Zaana, voor ons Zack. Sprak super goed Engels, kon goed en veel vertellen en nam zijn verantwoordelijkheid in dingen die even wat minder goed liepen of waar sprake was van een communicatiefoutje. Ook prive hebben we Zack goed leren kennen, hij was heel open. Een fantastische knul. Echt top.! (Alle gidsen waren goed hoor maar deze was een uitschieter)

Opnieuw kunnen we weer wat afstrepen op ons lijstje.